نورپردازی ویترین فروشگاه
در دنیای امروز، در شاخه علمی فروش در هر صنعت و صنفی ویترین فروشگاه به ابزاری قدرتمند برای نمایش محصولات و جلب توجه مشتریان تبدیل شده است. بر اساس آمار و به لحاظ فنی و هنری نورپردازی ویترین فروشگاه، یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی در جهت موفقیت برای جلب مشتری و تشویق برای ورود به فروشگاه میباشد. ویترینها در حال حاضر نه فقط برای نمایش محصولات، بلکه گاهی برای اطلاعرسانی اخبار فروشگاه و در بعضی موارد به عنوان تابلو تبلیغاتی مجموعه کاربرد دارند. به صورت کلی روشنایی تجاری نقشی استراتژیک در تجارت ایفا میکند که به جرات میتوان گفت مهمترین بخش این روشنایی، نورپردازی ویترین فروشگاه میباشد.
اولین تماس مخاطبین در اکثر مواقع از طریق بینایی اتفاق میافتد. همانند بسیاری از زمینههای زندگی، برداشت اول بسیار مهم است. از این رو، نورپردازی خوب میتواند هم طراحی و هم فضای ویترینها را بهبود بخشد. نور بر روحیه انسان تاثیرگذار است، بنابراین روشنایی ویترین باید بتواند احساسات را تحریک کند. کوکوشنل طراح معروف فرانسوی میگوید: هرگز فرصتی دوباره برای ایجاد تاثیر اولیه نخواهید داشت، پیرو این گفتاربا نورپردازی اصولی ویترین فروشگاه، در آغاز ورود و با تکیه بر غافلگیری بصری به عنوان یکی از عناصر اصلی حس بینایی، جعبه شیشهای را به نمونهای متفاوت تبدیل کرده تا در خاطرهها بماند.
اصول اولیه نورپردازی ویترین
در برخورد اول به نظر میرسد طراحی نورپردازی ویترین فروشگاه کار سادهای باشد، اما این فضای شیشهای ساده هم مانند سایر بخشها دارای اصولی علمی است که طراحان نورپردازی باید این قوانین را سر لوحه روند طراحی خود قراردهند. مقدماتیترین اقدامی که طراحان برای روند نورپردازی ویترین فروشگاه باید انجام دهند، تهیه چک لیست طراحی است، یعنی لیستی از مواردی که باید یا نباید در طراحی خود استفاده کنند. پر واضح است پارامترهایی که در نورپردازی فضاهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند، لزوما در همه پروژههای مشابه درست نیستند. یعنی ممکن است مثلا تکنیکی در نورپردازی یک ویترین مورد استفاده قرار گیرد که در ویترینهای دیگر کارایی نداشته باشد. طراحی روشنایی ویترین فروشگاهها دارای ۴ اصل اساسی است که باید بررسی شوند:
موقعیت قرار گیری ویترین
ابعاد ویترین
نوع محصولات مورد نمایش در ویترین
توجه به اصول روانشناسی، مبانی و تبلیغات
سایر پارامترها به نوعی زیر مجموعه یکی از این ۴ اصل هستند که در ادامه به اختصار در مورد آنها گفته میشود.
این عنوان در برگیرنده مفاهیم زیادی است که یک طراح نورپردازی باید همه آنها را در روند کار خود مد نظر قراردهد. یکی از نخستین موارد قابل توجه، موقعیت ویترین مغازه است که درداخل مرکز خرید قراردارد یا بَر خیابان و همچنین در همسایگی آن چه چیزی قراردارد. برای مثال اگر ویترینهایی درمجاورت ویترین پروژه ما قراردارند، قطعا روشنایی آنها در نورپردازی مجموعه مورد نظر تاثیرگذاراست. جدا از همسایگی، موقعیت قرارگیری ویترین در خیابان که اصلی است یا فرعی و همچنین توجه به عرض گذر و دورنمای فروشگاه در خیابان همگی موارد تاثیرگذار در روند طراحی نورپردازی میباشد. نورپردازی ویترین در مواقعی که فروشگاه دربین دهها ویترن دیگر محاصره شده است و مخاطبین بمباران بصری میشوند، میتوان با نورپردازی هوشمندانه نسبت به همسایههای خود شاخصتر شود.
ابعاد ویترین
ابعاد یا به عبارت خودمانی، سایز ویترین از مواردی است که بسیاری از پارامترهای فنی و هنری نورپردازی اعم از نوع تجهیزات، تکنیک نورپردازی، شارنوری، همگی را تحت تاثیر قرار میدهد. همانطور که پیشتر اشاره شد این روند، یعنی نورپردازی ویترین فروشگاه دارای اصولی علمی است که بعضی از افراد بدون داشتن علم آن دست به طراحی به اصطلاح روشنایی میزنند، برای مثال روشنایی را با بزرگتر شدن ویترین بیشتر میکنند، در صورتی که ابعاد ویترین، یکی از عوامل تاثیرگذار در بیشتر شدن لومن مورد نیاز است ولی نوع محصول مورد نمایش، هدف نورپردازی و سبک نورپردازی، موارد دیگری میباشند که به صورت مستقیم در عدد شار نوری تاثیرگذار هستند. برای مثال اگر به غیر از نورپردازی بر روی محصولات اصلی، در صورت حضور دیواره پشت ویترین روی آن هم نور تابیده شود، پرسپکتیوی در فضا ایجاد میکند که باعث وسیعتر دیده شدن فضای ویترین میشود.
نوع محصولات مورد نمایش در ویترین
محصولاتی که در ویترینهای فروشگاهی به نمایش گذاشته میشوند، تعین کنندهترین عامل در بخشهای گوناگون نورپردازی این فضاها میباشند. پوشاک، لوازم منزل، اتومبیل، طلا و جواهر و … هر کدام اصول نورپردازی خاص خود را میطلبد. پر واضح است که شدت روشنایی مورد نیاز در ویترین طلا فروشی با لوکس نوری در ویترین فروشگاه کیف و کفش متفاوت است. همچنین سوژه مورد نمایش در ویترین، انتخاب تکنیک نورپردازی را تعین میکند. مثلا پوشاکی که برای نمونه در تن مانکنی پوشانده شده نیاز به تکنیک نورپردازی موضعی دارد، اما برای نورپردازی تجهیزات آشپزخانه معمولا از تکنیک نورپردازی عمومی استفاده میشود.
توجه به اصول روانشناسی، مبانی و تبلیغات
در نظر گرفتن پارامترهایی مثل روانشناسی رنگ ها، ویژگیهای مخاطبین (سن و جنسیت)، هویت سازمانی، مبانی بصری، اصول جاری صنعت مد و تبلیغات، همگی مواردی هستند که طراحان نورپردازی میتوانند با ابزار روشنایی آنها را تحت تاثیر قرارداده و تعدیل یا تقویت کنند. مثلا پیشنهاد میشود از نورپردازی به صورت عمودی استفاده شود، چون صفحات عمودی زودتر به چشم میآیند. رنگ نور و نوع تکنیک نورپردازی در ویترینهای فروشگاهی باید تحت تاثیر سبکهای طراحی مد در دنیا باشد، ولی در مواردی حضور رنگی خاص به عنوان رنگ سازمانی یک برند (مثلا رنگ زرد مک دونالد) نسبت به سایر ویژگیهای رنگی ارجحیت دارد. با نورپردازی درست میتوان این رنگ را در حافظه تصویری رهگذران ثبت کرد. در ویترینهایی که در حاشیه خیابان واقع شده اند، در روزهنگام، نورپردازی باید با نور روز رقابت کند. بر اساس مطالعات، وقتی به شیئی نگاه میکنیم بین ۶۰تا ۹۰ درصد اطلاعاتی که در ثانیههای اول دریافت میکنیم مربوط به رنگ است. و بدیهی است که نورپردازی صحیح و در نظر گرفتن شاخص نمود رنگ نور (CIR) در واقعیتر دیده شدن رنگ اشیا تاثیر مستقیم دارد. با توجه به نوع مخاطبِ محصول ویترین ها، میتوان با نورپردازی نمایش جذابتری برای بازار هدف ایجاد کرد.
پیشنهادهایی برای نورپردازی ویترین
بررسی مواردی که بالاتر به آن اشاره شد، اطلاعاتی را در اختیار طراحان نورپردازی قرار میدهد که میتوانند از کنار هم قراردادن و مقایسه آنها به چک لیست طراحی خود دست پیدا کرده و با توجه به این لیست و اطلاعات فنی و نوری تجهیزات گوناگونی که در بازار وجود دارد به طراحی نورپردازی موفقی برای ویترین پروژه خود دست پیدا کنند. شاید به جرات بتوان گفت مهمترین نتیجهای که هر کارفرمایی از نورپردازی، به دنبال آن است ویژگی به چشم آمدن و در خاطر ماندن ویترین مجموعه خود میباشد. برای برآورده شدن این ذهنیتِ کارفرمایان و به صورت کلی در این قسمت به پیشنهادهایی جهت فراهم کردن نورپردازی رضایت بخشی اشاره میکنیم، اما بدیهی است که جهت خروجی موفق و علمی در زمینه روشنایی ویترین فروشگاه، این پیشنهادها باید در چهار چوب اصول ذکر شده در بالا و همچنین مباحث فنی نورپردازی پیادهسازی شوند.
سعی شود از دیده شدن منبع نوری خودداری شود.
نورپردازی در حین اینکه باید ویترین را خاص و منحصر به فرد نمایش دهد، منابع نوری نباید خیرگی ایجاد کنند.
تجهیزات باید از انواع تکنولوژیهای روز انتخاب شود که دارای کیفیت بهتر ساخت و خرابی کمتر است.
از چراغهایی باید استفاده شود که حرارت زیادی تولید نکند.
انتخاب سبک روشنایی و تجهیزات باید به گونهای باشد که بتوان با توجه به تغییراتی مثل فصل، تعداد و نوع محصولات، سبک دکورو … با تغییرات جزئی، نورپردازی را برای اتفاقات جدید فراهم کرد.
استفاده از دیمر برای کم و زیاد کردن نورچراغها پیشنهاد میشود.
نکته آخر اینکه در نورپردازی ویترینهایی که در خیابان قرارگرفته اند، به نورخورشید برای نورپردازی باید توجهی ویژه کرد. وارد کردن نور روز برای روشنایی ویترین، میتواند سبکی متفاوت به آن ببخشد. اما در فروشگاههایی که داخل مراکز خرید واقع شده اند، هم در روز و هم در شب هنگام تمرکز طراحان باید بر روی نورپردازی مصنوعی (Artificial lighting) قرارگیرد.
قوانین ارسال دیدگاه در سایت